توری فایبر گلاس چیست؟

تور فایبرگلاس چیست؟

توری فایبر گلاس نوعی محصول است که دارای ساختار کامپوزیتی است که از الیافشیشه‌ای و مواد پلیمری بعنوان شکل دهنده تهیه شده است. در این ساختار از الیاف شیشه‌ای به‌ عنوان پایه کامپوزیت استفاده ‌شده است. توری فایبرگلاس برای ترمیم ترک ها بسیار مناسب است. در صنایع سنگ به منظور تقویت بافت سنگ و افزایش استحکام ساختمان ها کاربرد دارد.

مواد پلیمری که می‌توانند رزین‌های مخصوص باشند، به ‌عنوان شکل‌ دهنده ساختار نهایی کامپوزیت توری فایبر گلاس استفاده می‌شوند. این رزین‌ها از انواع مختلف مانند رزین پلی استر، رزین وینیل استر، رزین اپوکسی و… می‌باشند.

صفحات مش فایبرگلاس مقدار مقاومت کششی و فشاری بسیار خوبی دارند. هر چند این صفحات تحت تأثیر فشارهای عمودی، مقاومت مناسبی ندارند. می توان از روی ‌هم قرار دادن لایه‌های مختلف فایبرگلاس در جهت‌های مختلف مقدار مقاومت و سختی ساختار نهایی را به مقدار قابل ‌توجهی گسترش بدهیم.

الیاف شیشه ای چیست؟

الیاف‌های شیشه تارهای بسیار باریک از جنس شیشه با قطر ثابت (حدود ۵ تا ۲۵ میکرون) و طول نامحدود هستند. از الیاف شیشه در بالا بردن مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود البته استفاده از الیاف شیشه به عنوان عایق حرارتی نیز رواج دارد.

الیاف شیشه مشهورترین تقویت کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت میباشد. همچنین انواع مختلفی از آن بصورت تجاری وجود دارند. ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت است و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است. تقریباً ۹۰ درصد الیاف مورد استفاده در کامپوزیتهای مهندسی الیاف شیشه می‌باشد.

خصوصیات توری فایبر گلاس

الیاف شیشه ای استحکام و سختی مناسبی دارد، خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کند، مقاومت رطوبت و خوردگی مناسبی دارد و نسبتاً ارزان است. الیاف شیشه بدلیل دارا بودن الاستیسیته عالی، دانسیته پایین، مقاومت در برابر شوکهای حرارتی، قیمت پایین و عایق الکتریکی.

این الیاف معمولا از ترکیب ۵۰ تا ۷۰ درصد سیلیکا و درصد کمتری از چندین نوع اکسید مختلف تشکیل شده اند. این الیاف بی رنگ هستند اما به علت شکست نور، سفید به نظر می رسند. پرکاربرد ترین نوع این الیاف نوع E است که تقریبا  ۹۹ درصد از الیاف تولیدی از این نوع است.

 کاربرد های توری فایبرگلاس

 کاربرد توری فایبر گلاس

برای سطوحی که میخواهیم دچار ترک نشود و یا محل هایی که بر روی درز قرار دارند و میخواهیم سطح یکنواختی داشته باشند کاربرد دارد. توری فایبرگلاس برای ترمیم ترک ها بسیار مناسب است. در اینجا به مصارف و کاربردهای توری فایبرگلاس اشاره می کنیم.

  • در صنایع سنگ به منظور تقویت بافت سنگ
  • در ساختمان سازی به منظور افزایش استحکام ساختمان ها
  • به عنوان عایق رطوبتی در استخر ها و پشت بام ها به منظور جلوگیری از نشتی آب
  • زیرسازی به منظور نصب کاشی و سرامیک
  • استفاده در صنایع گاز و نفت و پتروشیمی
  • استفاده در هواپیما و قایق و کشتی

توری فایبرگلاس در بتن چه کارایی دارد؟

توری فایبر گلاس برای سطوح بتنی از نوع نسوز بوده و برای سطوح سیمانی یا بتنی، استخرها یا حتی ‏بالکن ها و مخازنی که با کمک قیر پلیمری آب بندی گردیده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از این الیاف جهت افزایش مقاومت کششی، تولید قطعات پیش ساخته، جلوگیری از ترک خوردگی و همین طور عایق ‏کاری نیز استفاده می گردد. اما در کل مش فایبرگلاس ویژگی های بسیار خاص و منحصر به فردی ‏دارد که موجب شده است تا نسبت به محصولات مشابه دیگر محبوبیت بیشتری پیدا کند و کاربردی تر شود.

‏علاوه بر این موارد، مش فایبرگلاس در انواع مختلفی با توجه به سایز یا ابعاد چشمه ها، ضخامت ، وزن و… متناسب با انواع کاربرد، تولید می شود‌.‏ گرماژهای مناسب توری‌های جهت افزایش استحکام و مقاومت قطعلات بتنی، توری های زیر هستند:

توری 45 گرمی

فقط در عرض 100 سانتیمتر موجود است

توری 60 گرمی

در عرض‌های 100 و 120 سانتیمتر موجود است

توری 65 گرمی

در عرض‌های 60، 80، 100، 120، 180 و 200 سانتیمتر موجود است

توری 75 گرمی

در عرض‌های 100 و 120 سانتیمتر موجود است

توری پشت سنگ

توری پشت سنگ در سنگ‌های فراوری شده که برای نمای داخلی و نمای خارجی ساختمان است استفاده میشود. کارخانه‌داران سنگ برای تولید و فرآوری سنگ‌های معدنی و ساختمانی مثل مرمر، مرمریت و کریستال از توری پشت سنگ فایبرگلاس استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله توری پشت سنگ را مطالعه کنید.

مش قلیایی AR

مش قلیایی AR یکی از محصولات خانواده مش فایبرگلاس است که در سازه های عمرانی استفاده میشود. این مش از الیاف شیشه ای نوع E و AR تشکیل شده است که در برابر قلیا مقاوم می باشد. همچنین این مش دارای پوشش اکریلیک یا SBR می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مش قلیایی AR مطالعه کنید.

حرف اخر

باتوجه به اینکه امروزه تور فایبرگلاس یک ابزار جدید در دنیای مدرن به حساب می آید و دارای کاربردهای زیادی می باشد. سایت https://maramo.co.ir در زمینه محصولات توری فایبرگلاس و شیمی ساختمان می باشد با مراجعه به این سایت می توان با این محصولات آشنایی پیدا کرد.

5/5 - (256 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *